بلوک clc

 


 

مشخصات و مزاياي محصول دستگاه

1 بلوک سبک

 

2 مزایای ساخت با بلوک سبک

 

3 بتن کفی یا فوم بتن، محصول خاصّ اين دستگاه

 

4 ویژگی های عمده فوم بتن، محصول خاصّ اين دستگاه

 

5 جدول اجرایی فوم بتن

 

6 کاربرد های بلوک سبک در صنعت و ساختمان

 

7 جدول آناليز قيمت مقايسه اي

 

1 بلـوك سبـك (نسـل جديد)

 

امروزه بلوك هاي سيماني و سفالي در ساختمانها به طور وسيع استفاده مي شوند . اين بلوكها به صورت سقفي ، ديواري و ... در ابعاد و انواع مختلف عرضه مي شوند ، اما خصوصيات آنها با نياز ساختمانهاي جديد مطابقت ندارد .

 

يك ساختمان مدرن نياز به عايق بندي كامل دارد تا از مصرف بيهوده انرژي جلوگيري شود (صرفه جويي انرژي) يا نسبت به نفوذ بخار آب (رطوبت) مقاوم باشد و با توجه به كوچك بودن ابعاد اكثر آپارتمانهاي امروزي و بحث مهم آلودگي صوتي بايد ساختمان در برابر صدا مقاوم باشد . در نهايت با توجه به جدي بودن بحث زلزله در كشور (ايران روي كمربند جهاني زلزله قرار دارد) ، ساختمان بايد تا حد امكان سبك باشد تا علاوه بر كاهش هزينه هاي ساخت و صرفه جويي در مصالح ساختماني و سرمايه هاي ملي ، در برابر زلزله نيز مقاوم باشد .

 

بلوكهاي سبك (نسل جديد) با خواص ويژه و كاربردي ، تمام خواص مورد نياز در ساختمانهاي مدرن (سبك ، ارزان و ...) را تامين مي نمايد .

 

توليد :

 

بلوكهاي سبك (نسل جديد) كه به طور مختصر از تركيبات مختلف بر پايه سيمان ساخته شده است با توجه به تغيير در مقدار و نوع مواد تركيبي مي تواند انواع مختلفي داشته باشد كه هر كدام خواص ، شكل و كاربرد منحصر به فرد دارند .

 

2 مزاياي ساخت با بلوكهاي سبك :

 

وزن كم و مقاومت زياد

 

بلوكهاي سبك (نسل جديد) محكم و سبك هستند . وزن مخصوص اين بلوكها (بسته به نوع تركيب) بين نصف تا يك سوم وزن بلوكهاي سيماني (در ابعاد برابر) حدودا 25% كمتر از بلوكهاي هم اندازه خود از نوع سفالي مي باشند (حدوداً kg/cm3 1000 ضمن اينكه مقاومت فشاري اين بلوكها بسته به نوع درصد مواد تشكيل دهنده از 30 تا 80 kg/cm3 مي باشد .

 

جدول(1-3)

 

نمودار مقاومت فشاري در برابر دانسيته و ميزان مصرف سيمان در بلوكهاي سبك

 

مقاومت فراوان در برابر انتقال حرارت و مقاومت در برابر نفوذ بخار آب (رطوبت)

 

دانه هاي تركيب شده در محيط ملات سيماني ، به طور فزاينده اي مانع از انتقال حرارت در تركيب بلوك سبك مي شود . به علاوه حتي در وزنهاي حجمي بالا هم انتقال حرارت ناچيز مي باشد . ملات پر سيمان همچنين مقاومت بسيار بالايي در برابر نفوذ بخار آب دارد . و از اين رو مقدار عددي بدست آمده جهت مقاومت در برابر رطوبت و بخار آب بسيار زياد مي باشد .

 

مقادير عددي مقاومت در برابر رطوبت و بخار آب بر حسب وزن حجمي متفاوت اين بلوك در جدول شماره 3-2 نمايش داده شده است .

 

جدول (2-3)

 

در مورد هدايت حرارتي اين بلوكها ، لازم به ذكر است كه اگر چه اصل هدايت حرارتي بستگي كاملي به اجزاي تشكيل دهنده و مقدار رطوبت در بتن تشكيل شده دارد ، اما عمدتاً هدايت به طور تواني با افزايش وزن تغيير مي كند . شكل شماره 3-4 ارتباط بين ضريب هدايت حرارتي و وزن حجمي را براي اين تركيب (بلوك سبك) نشان مي دهد . يك مقايسه بين شكل 3-3 و 3-4 نشان مي دهد كه يك وزن از بلوك سيماني معمولي حدود 8 تا 10 برابر بيشتر از ضريب هدايت حرارتي يك بلوك از جنس بلوك سبك در همان ابعاد مي باشد . به دليل وجود يك چنين خاصيت عايق بودن بسيار بالا در اين بلوكها استفاده از آنها در ديوارهاي بيروني و سقف ها مقدار قابل توجهي از هزينه هاي مربوط به هدر رفتن انرژي را كاهش مي دهد .

 

جدول 3-3 نمودار وابستگي ضريب هدايت حرارتي وزن حجمي بتون[1]

 

« جدول 3-4 » : نمودار وابستگي ضريب هدايت حرارتي به واحد وزن

 

بلوك مقاوم در برابر آتش (ضد حريق) [2]

 

بلوك سبك هرگاه در معرض حرارت مستقيم آتش قرار گيرد نه تنها در برابر آتش تا چند ساعت مقاومت مي نمايد ، ابعاد آن نيز مطلقاً تغيير نمي يابد . ضمن اينكه به دليل مقاومت حرارتي بالا بعد از گذشت چند ساعت ، آن قسمتي از بلوك كه در برابر حرارت مستقيم مي باشد . فقط كمي داغ شده و قسمت ديگر بلوك حتي با دست غير مسلح هم قابل لمس مي باشد و حرارت منتقل شده بسيار ناچيز مي باشد اين مشخصات مطابق استاندارد دین [3]4102 ارائه گرديده است .

 

مقاوم در برابر نفوذ رطوبت [4]

 

از آنجائيكه تمامي تركيبات قرار گرفته در بستر سيمان كه در توليد اين بلوكها به كار مي روند همگي در برابر نفوذ رطوبت و بخار آب مقاوم هستند لذا هم بستر تركيب و هم افزودنيهاي ديگر موجود در آن تماماً در برابر رطوبت مقاوم هستند.

 

بلوك با مقاومت بالا در برابر صوت [5]

 

وزن حجمي و تخلخلهاي موجود در مصالح ساختماني تاثير مهمي در مقاومت در برابر نفوذ صوت در المانهاي ساختماني دارند بلوكهاي سبك به دليل ساختار ويژه تركيبات موجود در آنها همگي مقاومت فوق العاده خوبي در برابر نفوذ صوت دارند . ضريب متوسط كاهش صوت يك ديوار ساخته شده از اين بلوكها به ضخامت 100 ميلي متر با وزن حجمي kg/cm 600 كه در دو طرف آن با mm 15 لايه گچي پوشيده شده حدود DB 40 مي باشد . اين بلوكها به طور طبيعي سطحي ناصاف دارند و اين امر موجب جذب صدا به مقدار متوسطي مي شود . با اين وجود وقتي كه دانه هاي سطحي با حرارت

 

بالا از سطح بتون مقاوم شده حذف شود ضريب جذب صدا به مقدار قابل توجهي بالا مي رود .

 

منافع كاركردن با بلوكهاي سبك (نسل جديد) [6]

 

صرفه جويي در هزينه هاي مستقيم ساخت : [7]

 

خواسته و ايده آل بيشتر مردم هزينه كمتر در ساختمان سازي و استفاده بهينه از مصالح ساختماني است بدون اينكه تاثيري بر امنيت سازه و كيفيت آن داشته باشد . در شرايطي كه مصالح ساختماني هر سال گرانتر از سال گذشته عرضه مي شود . استفاده از بلوكهاي سبك ، مانند بلوكهاي سقفي سبك ، حجم بتن مورد استفاده در تمامي طبقات را تا حدود 20 درصد كاهش مي دهد . به طور كلي اگر بلوكهاي سبك در تمامي طبقات و ديوار چيني ها استفاده گردد . بار مرده ساختمان حدود 26 درصد كاهش مي يابد .

 

چنين كاهش بزرگي در وزن كلي در سايز فونداسيون تاثير فراواني داشته 30 تا 35 درصد صرفه جويي در مصرف مصالح ساختماني و بنابراين كاهش هزينه هاي ساخت ايجاد مي كند . سبكي بلوكهاي سبك مي تواند اين امكان را ايجاد كند تا بلوكهايي با دو برابر ابعاد بلوكهاي سقفي موجود توليد گردد . در حاليكه وزن آنها تا 5/2 برابر كمتر باشد . ضمن آنكه به دليل عدم ترد شكن بودن اين بلوكها ، براحتي نمي شكنند و بنابراين ضايعات قابل توجهي ايجاد نمي كنند .

 

سهولت كاركردن با بلوكهاي سبك [8]:

 به دليل سبكي و خواص ويژه بلوكهاي سبك ، مي توانند به راحتي با دست جابجا شوند . چيدن آنها بي نهايت ساده و سريع باشد . ابعاد آنها بزرگتر است . و وزن موثر اين بلوكها 5/2 برابر كمتر از بلوكهاي هم اندازه از نوع سيماني است . در نتيجه اين ويژگيها تعداد بيشتري بلوك را در عرض يك ساعت با كمك كار كمتر مي توان در سقف يا ديوار قرار داد.

 

راحتي حمل و نقل[9] :

 سبكي بلوكهاي سبك باعث مي شود تا در يك ماشين هم حجم تا 2 برابر تعداد بلوكهاي سيماني رايج بارگيري گردد .

 

(وزن 5/2 برابر كمتر) اگر چه بارگيري و تخليه بسيار ساده تر و اقتصادي تر انجام خواهد شد .

 

به راحتي با ديسك برش يا اره بريده مي شود [10]:

 به دليل تراكم كمتر در مخلط ساخته شده ، بريدن يك المان از بلوكهاي سبك براي رسيدن به ابعاد دلخواه يا شكل مورد نياز بسيار ساده و سريع مي باشد . يك اره با صفحه برش يك سطح صاف براي هر برش مي تواند ايجاد كند .

 

3 بتون كفي يا فوم بتون، محصول خاصّ اين دستگاه :

 بتون كفي پديده نويني است كه اكثر نيازهاي ساختماني و اقليمي را در زمينه ساختماني يكجا مرتفع مي كند .

 

فوم بتون پوششي است جديد جهت مصارف مختلف در ساختمان كه بعلت خواص فيزيكي منحصر بفرد خود بتوني سبك و عايق با مقاومت لازم و كيفيت مطلوب نسبت به نوع استفاده از آن ارائه مي شود .

 

تهيه بتون كفي به سهولت و با سرعت توسط ماشينهاي متحرك و خودكار انجام مي گيرد و توليد آن حتي در دور افتاده ترين روستاها امكان پذير است .

 

براي تهيه اين نوع بتون نياز به ماسه اي كه تقريباً در سراسر كشور به وفور يافت مي شود ، آب و فوم (ماده شيميايي توليد كننده كف) و سيمان ، خميري روان تشكيل مي دهد كه بصورت درجا يا در قالبتهاي فلزي يا پلاستيكي قابل استفاده مي باشد .

 

اين بتون پس از خشك شدن با توجه به درصد سيمان و ماسه بادي و ماده كف زا داراي وزن فضائي از 300 الي 1600 كيلوگرم در متر مكعب خواهد بود (مطابق جدول) .

 

با ذكر اين مقدمه ، مي توان گفت بتون كفي (فوم بتون) پديده اي است كه در صنعت ساختمان ، انقلابي ايجاد كرده و پاسخگوي مسائل متعددي است كه معماري اقليمي در زمينه كاربرد بتونهاي ديگر ، اغلب با آنها روبرو است .

 

موارد كاربرد بتن سبك :

 

1- نماسازي و تزئينات

 

2- بلوكهاي غير باربر سبك و پانلهاي جدا كننده

 

3- قطعات باربر (در حالت مسلح شده با فولاد)

 

4- كف سازي و سقف كاذب شکل 3-1 نما سازی

 

5- شيب بندي بام

 

6- ساختمانهاي صنعتي كه به عايق مناسب نياز دارند

 

مزاياي بتن سبك (فوم كانكريت)

 

1- سهولت و سرعت توليد

 

2- سبكي وزن

 

3- تنوع اجزاء و قطعات

 

4- عايق حرارتي و برودتي و صوتي

 

5- مقاوم در برابر حريق

 

6- قابليت برش ، فرم و رنگ پذيري

 

7- اقتصادي تر از مصالح معمولي

 

8- سهولت تهيه مواد اوليه شکل 3-2 نما سازی

 

9- نصب سريع و ارزان

 

10- كاهش خطرات ناشي از زلزله بعلت سبكي

 

11- قابليت پيش ساختگي

 

12- قابليت توليد در محل يا ريختن درجا

 

13- ساختار اسفنجي با مقاومت فشاري دلخواه

 

14- ايجاد سطح هموار يكدست

 

4 ويژگيهاي عمده فوم بتون، محصول خاصّ اين دستگاه :

 

1- عامل اقتصادي : سبكي وزن با مقاومت مطلوب فوم بتون و با توجه به نوع كاربرد آن ، بطور كلي به لحاظ اقتصادي ، مخارج ساختمان را به ميزان قابل ملاحظه اي كاهش مي دهد . چون در نتيجه استفاده از آن ، وزن اسكلت و ديواره ها و سقف ها كاهش يافته و ضمناً باعث كاهش مخارج فونداسيون و پي در ساختمان مي گردد كه با توجه به خواص فوق ، با سبك تر شدن ساختمان ، زلزله خسارات كمتري را در صورت وقوع متوجه آن مي سازد .

 

2- سهولت در حمل و نقل و نصب قطعات پيش ساخته : حمل و نقل قطعات پيش ساخته با فوم بتون هزينه كمتري را نسبت به ديگر قطعات بتني در برداشته و نصب قطعات بعلت سبكي آنها ، بسيار آسان مي باشد . هر گونه نازك كاري براحتي روي پوشش فوم بتن قابل اجرا است و چسبندگي قابل توجهي با سيمان ، گچ ، كاشي و موزائيك دارد .

 

3- عايق بودن در مقابل گرما ، سرما و صدا : استفاده از فوم بتن بعنوان عايق باعث صرفه جوئي در استفاده از وسائل گرمازا و سرمازا مي گردد . همچنين عايق مناسبي جهت صدا و در نتيجه بعنوان يك فاكتور رفاهي از ورود صداهاي اضافي ، اخيراً مورد توجه طراحان قرار گرفته است . ضريب انتقال حرارتي فوم بتون طبق جدول 65/0 تا 51/0 (بتون معمولي 3/1 تا 7/1 مي باشد ) .

 

4- مقاوم در برابر حريق و يخبندان : فوم بتون در قشرهاي سطحي داراي تخلخل فراوان مي باشد در نتيجه شكافهاي موئين و درزهاي كمتري در سطح ايجاد مي شود و اگر پوشش فوم بتون با ضخامت كافي مورد استفاده قرار گيرد در مقابل خطر نفوذ باران و رطوبت مقاومت مطلوبي خواهد داشت و در مقابل آتش فوق العاده مي باشد . بطور مثال قطعه اي از نوع فوم بتون با وزن فضائي 700 الي 800 كيلوگرم در متر مكعب كه حداقل 8 سانتيمتر ضخامت داشته باشد براحتي تا 1270 درجه سانتيگراد را تحمل مي نمايد . اصولاً در وزنهاي پايين غير قابل احتراق است .

 

5- قابل برش بودن : به دليل قابل برش بودن با اره نجاري و ميخ پذير بودن آن ، كارهاي سيم كشي و نصب لوازم برق و تاسيسات خيلي سريع و براحتي قابل عمل خواهد بود .

 

6- تنوع اجراء و قطعات : فوم بتون به دليل غلظت كم درهر قالبي كه طراحي شود با اشكالهاي مختلف وخواسته هاي مصرف كننده براحتي قابل توليد است.

 

7- سهولت مواد اوليه و ماشين مخصوص توليد فوم بتون : مواد كف زا (فوم) و ساخت ماشين آلات در كارخانه توليد كفهاي شيميايي (فوم شيمي) با نازلترين قيمت و تاييد شده از شركت اداما [11]درآلمان ساخته وتوليدمي شود

 

كاربرد فوم بتون ، محصول خاصّ اين دستگاه در ساختمان :

 

- شيب بندي پشت بام :

 

فوم بتون با صرفه ترين و محكم ترين مصالح سبكي است كه مي توان از آن براي پوشش شيب بندي استفاده تمود . با توجه به اينكه با دستگاه مخصوص بصورت فوم بتون ، يكپارچه در محل قابل تهيه و استفاده است مي توان مستقيماً روي آن را عايق بندي يا ايزولاسيون نمود .

 

- كف سازي طبقات :

 

به دليل سبكي وزن فوم بتون و آسان بودن تهيه و اجراي آن ، مي توان تمامي كف طبقات محوطه و بالكن ساختمان را بعد از اتمام كارهاي تاسيساتي با آن پوشانده و بلافاصله عمليات بعدي را مستقيماً روي آن انجام داد .

 

- بلوكهاي غير باربر سبك و پانلهاي جدا كننده :با بلوكهاي توپر به ابعاد دلخواه مي توان تمامي كار تقسيم بندي قسمتهاي جدا كننده ساختمان را بااستفاده از ملات يا چسب بتون انجام داد . اين بلوكها داراي وزن فضايي بين 900 – 700 كيلوگرم بر متر مكعب مي باشند .

 


 

[1] بتون سبك ، تكنولوژي ، خواص و كاربردها

 

By Gunter Baum , BASF Aktiengesellschaft . 1974

 

مقدمات بتون سبك

 

By Martha VanGeem , construction Technolgy laboratories

 

بتون سبك

 

By Martha VanGeem , construction Technolgy laboratories

 

[2]High strength to fire (fire resistance)

 

[3] DIN

 

[4]High strength to Humidity absorption

 

[5]High strenghth to Acoustic absorption

 

[6]Advantage of working with Mandegar block (New generation)

 

[7] Economical building

 

[8]Easy working with Mandegar block

 

[9]Easy transportaion

 

[10] Easy cutting saw & shear

 

[11] Edama